شاخص اطمینان مصرف کننده – Consumer Confidence Index
تصورکنید که شما با همسایهتان در حیاط پشتی خانه در حال صبحت کردن هستید و شما میگویید که با همسرتان میخواهید یک ماشین نو بخرید، میخواهید برای سرمایهگذاری مجدد (Refinance) در منزلتان آماده شوید، و در همینحال برادر همسرتان شغلش را از دست داده است. همسایهی شما میگوید که او به تازگی یک ارتقاء شغلی گرفته و همسرش یک کسب وکار جدید را شروع کرده و دخترش یک کامپیوتر جدید خریده است. در این موقعیت تحلیل یک اقتصاددان از سلامت اقتصادی آمریکا بر مبنای صحبتهای شما و همسایهتان در حیاط خانه چه خواهد بود؟ خب این مسئله کاملا به بحث “شاخص اطمینان مصرف کننده” در این گفتگو مربوط میشود.
اشارهای که به خرید یک کامپیوتر یا ماشین در آیندهی نزدیک یا در حال حاضر شده است نشاندهنده تقاضای قوی مصرف کننده است. برنامهی شما برای سرمایهگذاری مجدد در خانه هم یک علامت مثبت برای آینده است، که نشان میدهد شما اطمینان کافی برای پرداخت اقساط وام رهنی (mortgage payments) را در آینده دارید. همچنین سرمایهگذاری مجدد (بازسازی و ارتقای مسکن) در خانه نشان از احتمال پرداخت اقساط کمتر میباشد که میتواند به معنی افزایش درآمدهای قابل تصرف (به درآمد اشخاص پس از پرداخت مالیات و اقساط، درآمد قابل تصرف میگویند.) شما هم باشد. ارتقا شغلی همسایهی شما و شروع کردن یک کسب و کار جدید از طرف همسر وی همچنین نشان دهنده یک علامت مثبت در اقتصاد است. تنها نکته منفی در این گفتگو مربوط به آن شخصی است که شغل خود را به تازگی از دست داده است. اما با توجه به سایر اطلاعاتی که بین شما و همسایهتان مبادله شد، یک اقتصاددان میتواند نتیجه بگیرد که اعتماد مصرف کننده بالاست. این یک خبر بسیار خوب برای اقتصاد است چرا که به طور متوسط، دوسوم فعالیتهای اقتصاد ملی یا همان تولید ناخالص داخلی (GDP) در دست مصرف کنندههاست.
اندازه گیری شاخص اطمینان مصرف کننده
اطمینان مصرف کننده که توسط شاخص اطمینان مصرف کننده (CCI) اندازه گیری میشود عبارت است از درجه خوشبینی درباره وضعیت اقتصادی که مصرف کنندهها (مثل من و شما) از طریق فعالیتهای اقتصادی، پس انداز کردن و خرج کردن اظهار میکنند. CCI توسط موسسه کنفرانس بورد (CB) تهیه میشود و برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ محاسبه و به عنوان یک معیار ارائه شد. مقدار این شاخص به صورت ماهانه و بر اساس نتایج حاصل از نظرسنجی خانوار مصرف کننده و نظرات آنها درباره وضع کنونی اقتصاد و انتظارات آتی آنها تنظیم میشود. نظراتی که درباره وضع کنونی اقتصاد داده میشود حدود ۴۰% شاخص را تشکیل میدهد و انتظارات از شرایط آینده مردم ۶۰% باقیمانده را کامل میکند.
این شاخص نامهایی از قبیل “اعتماد مصرف کننده”، “Consumer Confidence” و CCI نیز دارد.
در وبسایت موسسه کنفرانس بورد (CB) نظرسنجی اطمینان مصرف کننده به عنوان “یک گزارش ماهانه (شامل جزئیات) از نظرات و عقاید مصرف کننده و تمایلات به خرید، به همراه دادههایی از قبیل سن، درآمد و محل زندگی” تعریف شده است. در سادهترین تعریف، زمانیکه اعتماد مصرف کننده بالا میرود در نتیجه مصرف کننده پول خرج میکند، که نشان دهنده پایداری سلامت اقتصاد است. زمانیکه اعتماد مصرف کننده کمتر میشود، نشاندهنده این است که اقتصاد دچار مشکل شده است یا بیشتر از این کوچک خواهد شد. در یک کلام هرچه اطمینان مردم به ثبات درآمدهایشان بیشتر شود، آنها بیشتر میخواهند که الگوی مصرفشان را ثابت نگه دارند یا آن را اضافه کنند.
نظرسنجی CB Consumer Confidence
هر ماه، کنفرانس بورد از ۵۰۰۰ خانواده آمریکایی این تحقیق را انجام میدهد. این ارزیابی شامل ۵ سوال در موضوعات زیر است:
شاخص وضعیت کنونی Present Situation Index
- ارزیابی پاسخ دهندهگان از وضع کنونی کسب و کار
- ارزیابی پاسخ دهندهگان از وضع کنونی اشتغال
شاخص انتظارات آتی Expectations Index
- انتظارات پاسخ دهندهگان با توجه به وضعیت شش ماه آتی
- انتظارات پاسخ دهندهگان با توجه به وضعیت اشتغال طی شش ماه آتی
- انتظارات پاسخ دهندهگان با توجه به درآمد کلی خانواده طی شش ماه آتی
از شرکت کنندگان در این تحقیق خواسته میشود که پاسخهایشان را به صورت ” مثبت “، “منفی” یا ” نظری ندارم ” بگویند. نتایج ارزیابی اعتماد مصرف کننده بطور مرتب در آخرین سهشنبه هر ماه در ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک منتشر میشود.
محاسبه CCI
به محض اینکه دادهها فراهم شود، قسمتی از دادهها که به عنوان ” ارزش نسبی ” شناخته میشود به طور جداگانه برای هر سوال محاسبه میگردد؛ هر پاسخ مثبت داده شده به سوالها بر مجموع پاسخهای مثبت و منفی تقسیم میشود. سپس ارزش نسبی برای هر سوال با ارزش نسبی آن در سال ۱۹۸۵ که معیار و سال پایه است مقایسه میشود، زیرا در سال ۱۹۸۵ اولین شاخص محاسبه شده بوده است. این مقایسهی ارزشهای نسبی، یک “شاخص ارزش” را برای هر سوال درست میکند.
سپس شاخص ارزش برای هر ۵ سوال میانگین گرفته میشود تا شاخص اطمینان مصرف کننده به دست آید. میانگین شاخص ارزش برای سوالات مرتبط با وضعیت کنونی، ” شاخص وضعبت کنونی” را تشکیل میدهد و میانگین شاخص ارزش سوالات مربوط به انتظارات آینده، “شاخص انتظارات” را شکل میدهد. این دادهها برای کل آمریکا و برای هریک از ۹ منطقه آماری کشور محاسبه میشود.
تفسیر CB Consumer Confidence
کارخانهها، خرده فروشان، بانکها و دولت تغییرات CCI را زیر نظر میگیرند تا بتوانند این داده را در روند تصمیم گیریهایشان وارد کنند. در حالتیکه تغییرات شاخص کمتر از ۵% باشد معمولاً به عنوان یک عدد بی اهمیت کنار گذاشته میشود ولی تغییرات بالای ۵% یا بیشتر، نشان دهنده تغییرات در روند اقتصادی است.
کاهش ماه به ماه این روند نشان دهنده این است که مصرف کنندهها یک نگرش منفی به توانایی خود برای حفظ یا به دست آوردن یک شغل خوب دارند. بنابراین کارخانهها (تولید کنندهها) میتوانند انتظار داشته باشند که مصرف کنندهها از تولیدات آنها به ویژه کالاهای با قیمت سنگین که نیاز به پول بیشتری دارند خرید نخواهند کرد. در این حال تولیدکنندگان موجودی انبار خود را کاهش میدهند تا هزینههای سربار (آن بخش از هزینههای جاری که به تولید کالا و خدمات، مستقیما ارتباطی ندارند) را کاهش دهند و سرمایهگذاری در پروژههای جدید و ماشین آلات و تجهیزات را به تاخیر بیندازند. به همین صورت بانکها میتوانند در فعالیتهای وامدهی، طرحهای وام رهنی و استفاده از کارتهای اعتباری یک کاهش را پیشبینی کنند. زمانیکه با یک کاهش در روند شاخص رو به رو میشویم، دولت انتخابهای متفاوتی خواهد داشت، از جمله اعلام کاهش نرخ مالیات یا انجام سایر اقدامات مالی و پولی برای تحریک اقتصاد.
از طرف دیگر، یک روند صعودی در اطمینان مصرفکننده نشان دهندهی بهبود در الگوی مصرف و خرید مصرفکنندهها میباشد. تولیدکنندهگان میتوانند تولیدات خود را اضافه کنند و استخدامهای جدید انجام دهند، بانکها میتوانند انتظار افزایش تقاضا برای گرفتن اعتبار داشته باشند. سازندگان ساختمان میتوانند آماده یک جهش در ساخت و ساز شوند و دولت میتواند پیشبینی بهبود مالیات و درآمد بر مبنای افزایش مخارج مصرف کنندگان داشته باشد.
دفعهی بعد که شما نتایج ارزیابی اعتماد مصرف کننده را شنیدید این مطلب را در ذهن داشته باشید که برخی از اقتصاددانان اعتماد مصرفکننده را به عنوان یک شاخص پسرو و تأخیری در نظر میگیرند، زیرا زمانیکه روند اقتصاد تغییرکرده است خود را نشان میدهد. یک توضیح برای این تأخیر این است که معمولاً ترمیم شدن و پاسخ دادن مصرف کنندهها به اتفاقات اقتصادی زمانبر است. اهمیت یک شاخص پسرو دراین است که الگویی را که در حال وقوع است تأیید میکند. بنابراین یک افزایش در مخارج امروز میتواند منعکس کننده اقتصادی باشد که چند ماه پیش بهبود یافته است. و برعکس یک کاهش در مخارج امروز میتواند تأیید کنندهی یک دوره رکود باشد که در جریان است.
برخی از اقتصاددانان هم CCI را بعنوان یک شاخص پیشرو میشناسند، چراکه یک جهش یا کاهش در این شاخص یک علامت قوی برای سطح تغییرات آتی مخارج مصرف کننده که ۷۰ درصد اقتصاد را تشکیل میدهد است.
کلام آخر
از آنجاییکه که مخارج مصرف کننده برای سلامت اقتصاد ملی بسیار مهم است، شاخص اطمینان مصرف کننده یکی از دقیق ترین شاخصهاست و به صورت خیلی دقیق بررسی میشود. این شاخص شامل یک ارزیابی با ۵ سوال است که به ۵۰۰۰ خانوار ارائه میشود تا میزان خوشبینی آنها در مورد سلامت اقتصادی را بررسی کند. CCI اکثراً به عنوان یک شاخص پسرو که تغییرات را با تاخیر نشان میدهد دیده میشود، بنابراین نتیجه این ارزیابی هرچه باشد، باید به یاد داشته باشید، که این شاخص به ما نمیگوید چه اتفاقی قرار است بیافتد، بلکه تنها میگوید چه اتفاقی رخ داده یا در جریان است.
منبع: Investopedia
دیدگاه خود را بنویسید